Nikon Imaging | Sverige | Europa

Marie Bärsch

Mode och skönhet

Jag vill fånga skönhet på nya sätt genom estetik, med hjälp av människor, miljöer och viktigast av allt: ljus.

Biografi

Marie föddes i Tyskland och bor i Leipzig. Hon inledde sin karriär i slutet av tonåren mer eller mindre av en slump – hon lånade helt enkelt en kompis kamera och började fotografera.
Från att ha varit hobbyfotograf började hon arbeta professionellt 2013. Genom sin passion för fotografering har hon rest över hela världen till världens ledande mode- och skönhetsstäder som Milano, Kapstaden, Los Angeles, Dubai, Miami and Mumbai.
Hon arbetar för stora tidskrifter som VOGUE, Women's Health, ELLE och Harper's Bazaar. Hon skapar sin unika stil genom att kombinera ren, enkel skönhet med exotiska platser.



Vad jag har i kameraväskan

Nikons utrustning har gjort det möjligt för mig att göra min hobby och passion till en karriär på heltid. Kvaliteten och användarvänligheten hos Nikons kameror är oslagbar, och eftersom de hela tiden utvecklas blir utrustningen bara bättre – vilket jag har upplevt med de nya spegellösa kamerorna och objektiven.



Nikon D850

D850 är banbrytande. Mitt arbete handlar om att ta bilder som visar otrolig skönhet genom enkel estetik, och de 45,4 megapixlarna i D850 ger den upplösning och den kraft som jag behöver. Kameran har alltid den skärpa som behövs för reportage, där bilderna ofta också förstoras i annonskampanjer eller publiceras i tidskrifter.

Visa kameran

Nikon Z 7

Jag testade nyligen vad Z 7 går för när jag jobbade i Sydafrika, och jag blev imponerad. Det extra breda fästet ger en ny dynamik vid arbete med ljus, vilket är perfekt mig som gillar att experimentera med exponeringen och bländaren. Den bakbelysta kameran med 45,7 MP ger också bilderna en fantastisk skärpa, vilket är perfekt för skönhetsporträtt eller lyxiga modebilder. Den här kameran kommer jag definitivt att lägga i kameraväskan framöver.

Visa kameran

Nikon Z 6

På samma afrikanska jobb fick jag även testa Z 6. Den har liknande fördelar som Z 7 när det gäller ljus och bildkvalitet, och Z 6 har dessutom riktigt bra videofunktioner. Man kan spela in 4K-/UHD-filmer i fullformat med finess och detaljrikedom, och videofilerna blir rena och naturliga.

Visa kameran

NIKKOR Z 50mm f/1.8 S

Med FTZ-fattningsadaptern kan man använda de spegellösa kamerorna med befintliga F-fattningsobjektiv, vilket är bra när man vill experimentera. Om man dessutom kombinerar Z 6 och Z 7 med de nya objektiven i S-serien tas bilderna till nästa nivå. Jag trodde inte att jag skulle kunna älska någonting mer än mina objektiv med fast brännvidd på f/1,4, men ljusstyrkan hos det här objektivet gör att man kan fånga motivet som en del av omgivningen, oavsett ljus. Det är verkligen banbrytande.

Visa objektivet

NIKKOR Z 35mm f/1.8 S

Jag är sedan länge förtjust i brännvidden 35 mm, som gör att jag kan använda vidvinkel men ändå fånga hela motivet utan att det känns distanserat. Jag gillar också att autofokusen är i princip ljudlös, så att man inte distraheras av kameraklick under fotograferingen. Det här objektivet var också riktigt bra när jag spelade in video – det ger ett vackert djup med skuggor och högdagrar.

Visa objektivet

NIKKOR Z 24-70mm f/4 S

I regel brukar jag använda objektiv med fast brännvidd i mitt arbete, men jag märkte att det nya 24–70 mm-zoomobjektivet i S-serien är ett riktigt bra all round-objektiv. Oavsett om man fotograferar i svagt ljus när solen börjar gå ned eller tar bilder i skarpt solljus får man den detaljrikedom, det djup och de färger som man vill ha. Det minsta fokusavståndet på 0,3 m är bra för närbilder, t.ex. när jag fokuserar på modellens ögon eller läppar.

Visa objektivet

AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED

Jag arbetar mest med objektiv med fast brännvidd eftersom de har den kvalitet som krävs för reportage. Dessutom står jag ofta nära modellen som jag fotograferar, så jag behöver inget zoomobjektiv. Det här objektivet passar bra vid porträttfotografering. Brännvidden på 105 mm kombinerat med ett kort fokusavstånd hjälper mig att fylla bilden och se till att varje del av modellens ansikte återges på ett vackert och naturligt sätt.

Visa objektivet

AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED

Det här objektivet och AF-S NIKKOR 105mm f/1.4E ED tycker jag allra bäst om. Just det här objektivet passar särskilt bra för närbilder med makrofotografering, t.ex. av modellens ögon eller läppar. Avbildningsskalan 1:1 innebär att den bild jag ser i sökaren är den bild som jag har framför mig. Vibrationsreduceringselementet (VR) ger även klara bilder när jag fotograferar utan stativ, vilket jag gör för det mesta.

Visa objektivet

AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G

Jag har i princip alltid 35 mm-objektivet i min kameraväska. Det är en riktig arbetshäst som fångar rätt skärpa och den kvalitet som jag behöver. Modellens ansikte, kläder eller accessoarer blir kristallklara, även i svagt ljus.

Visa objektivet

AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G

Jag brukar använda det här objektivet när jag vill ha en lite mjukare bild, kanske med lite bokeh. Det är ett pålitligt objektiv för porträtt eller studio, och dess Silent Wave-motor gör att jag kan ta närbilder av modellerna utan distraktioner.

Visa objektivet

AF-S NIKKOR 28mm f/1.4E ED

Jag gillar verkligen den kontroll jag får över bilderna med 28 mm-objektivet. Det är så flexibelt att man kan arbeta i nästan vilket ljus som helst, och objektivet kompromissar ändå inte med den optiska prestandan. Oavsett om jag fotograferar i starkt solsken i Dubai eller i Kapstadens fuktiga klimat har slutresultatet alltid den skärpa från kant till kant som jag eftersträvar i riktigt vackra bilder.

Visa objektivet

Lär känna Nikons andra ambassadörer