18-10-2022

NIKON VISAR NY TEKNIK MED Z 9 PÅ ADOBE MAX 2022-KONFERENSEN

Amsterdam, Nederländerna, 18 oktober 2022::Nikon kan nu meddela att man kommer att ställa ut en Nikon Z 9¹ för att uppmärksamma en ny säkerhetsfunktion som utvecklas i samarbete med Content Authenticity Initiative (CAI). Syftet med funktionen är att motverka den tilltagande spridningen av felaktig information samt plagiat och brott mot upphovsrätten.

CAI leder det globala arbetet med att främja säker ursprungs- och tillskrivningsdata för digitalt innehåll, i syfte att motverka den tilltagande spridningen av felaktig information.

Z 9 kommer att ställas ut under årets Adobe MAX 2022 Creativity Conference i Los Angeles.

För Nikon är det viktigt att skydda individers och företags arbete, inte bara inom fotobranschen, utan även i andra branscher. I oktober 2021 blev Nikon den första kameratillverkaren som gick med i CAI och C2PA (Coalition for Content Provenance and Authenticity) för att skydda innehållsskapares och konsumenters rättigheter med hjälp av digitalt ursprung och tillskrivning. Denna utställning är nästa steg i denna viktiga process.

Nikon utvecklar för närvarande en funktion där bildernas äkthet kan bekräftas genom att information om källor och ursprung bifogas till bilden. Det gör det lättare att upptäcka bildförfalskningar och obehörig användning samt att göra faktagranskningar, vilket skyddar bilderna från felaktig användning.

Nikon fortsätter arbeta för att lösa dessa problem genom att vidareutveckla funktionen för bildursprung. Dessutom bidrar Nikon ytterligare till fotograferingskulturen genom att arbeta för ett samhälle där kreatörer, utgivare och media tryggt kan utföra kreativt arbete och företagsarbete.

¹ Ändamålet med Nikons utställning är att meddela att funktionen för bildursprung är under utveckling. Användningen av Nikon Z 9 i denna utställning varken innebär eller antyder att den här specifika modellen kommer att utrustas med funktionen.

Om CAI

Content Authenticity Initiative är en grupp med kreatörer, teknologer, journalister och aktivister som leder det globala arbetet med att främja säkra ursprungs- och tillskrivningsdata för digitalt innehåll, i syfte att motverka den tilltagande spridningen av felaktig information. Om du vill veta mer kan du besöka contentauthenticity.org/

Om C2PA

Coalition for Content Provenance and Authenticity är en öppen teknisk standardiseringsorganisation och ett gemensamt utvecklingsprojekt som strävar efter att förhindra att vilseledande information sprids online. Det vill man göra genom att utveckla tekniska standarder för att certifiera källan och ursprunget till digitalt innehåll. Om du vill veta mer kan du besöka c2pa.org/

Om Adobe

Adobe förändrar världen genom digitala upplevelser. Om du vill veta mer kan du besöka http://www.adobe.com

Om Nikon

Nikon är en världsledande leverantör av produkter och tjänster inom fotografering. Vår innovativa optikteknik – från konsumentkameror och professionella kameror till objektiv, systemtillbehör och sport- och fritidsoptik – bygger på över 100 års erfarenhet. Varumärket är känt i hela världen för att sätta nya standarder inom design och prestanda, med Nikons revolutionerande spegellösa kameror i Z-serien och NIKKOR Z-objektiven som ger en ny dimension inom optisk prestanda.

Nikon arbetar för att vara banbrytande inom fotograferingskultur och gör det möjligt för några av världens bästa bildkonstnärer att nå sin kreativa potential genom visuellt berättande. Företagets prisbelönta fotoutrustning ger fotografer och filmare möjlighet att förverkliga sin kreativa vision på högsta nivå. Dess prisbelönta sport- och fritidsoptik låter användarna komma närmare vid aktiviteter som fågel- och stjärnskådning, teater, golf och resor.

Som visionär partner förenar Nikon innehållsskapare på alla nivåer genom dess engagerade community, oöverträffade tekniska expertis och tillgång till utbildningsresurser via initiativ som Nikon School.