Nikon Imaging | Sverige | Europa

Yuri Kozyrev

Bildjournalistik

Genom att rapportera om flyktingkrisen bidrar journalisterna till att ge migranterna en identitet. Vi hjälper till att minska uppfattningen att folkmassorna är ett ”namnlöst hot” som når Europas kust.

Historier som finns att berätta

Om den europeiska massmigrationskrisen

Vi upplever den största folkvandringen sedan andra världskriget. Även om många är migranter som söker ett bättre liv är merparten flyktingar som flyr från förföljelse i sina hemländer i Mellanöstern och Afrika. Genom att följa migranterna från Turkiet via Grekland, Balkan och Ungern dokumenterar Yuri Kozyrev deras förmåga att stå emot omänskliga förhållanden medan de rör sig hundratals mil över land och hav.




Fråga: Varför behövde du berätta den här historien?

Flyktingkrisen dominerade nyhetsflödet 2015. Nästan tre miljoner människor sökte asyl inom EU under 2015 och 2016, men de anlände under kaotiska förhållanden och tusentals dog på vägen.
Det är en av de största humanitära kriserna i världshistorien och en av de största massmigrationerna i Europa sedan andra världskriget. Så länge som det finns krig kommer människor att fly från dem. Vissa kommer att fortsätta sin kamp för att migrera även när andra länder inte vill ta emot dem.

Fråga: Vad förvånade dig mest med det som du fotograferade?

Takten och omfattningen i migrationen är enorm och båtarna kommer varje dag. De grekiska öarna har tagit emot den största vågen av flyktingsmugglare från Syrien, men kustbevakningen tvingar aldrig bort en inkommande båt. De försöker hjälpa flyktingarna att ta sig säkert in till stranden, men det kan snabbt bli farligt eftersom människosmugglarna kan bli hotfulla när kustbevakningen närmar sig.

Fråga: Vilka bilder illustrerar bäst den här historien för dig?

Inget fångar omfattningen av den sommarens flyktingkris i Europa lika bra som fälten med tömda uppblåsbara båtar och livvästar i den östra delen av den grekiska övärlden. Stränderna där turister brukar sola är i stort sett täckta med dessa föremål, ibland staplade i högar som skulle kunna fylla en olympisk simbassäng. Om du tittar på dem tillräckligt länge är det svårt att inte tänka en obehaglig tanke: någonstans tjänar någon en förmögenhet på att sälja de här sakerna.

Fråga: Vad slog dig mest med de migranter och flyktingar som du fotograferade?

Trots de mycket svåra förhållandena verkade de aldrig tappa hoppet. Man kanske tror att de ska ha brutit ihop vid det här laget – efter att ha gått i dagar i stark värme eller rest hundratals mil på land eller till sjöss – men de ler. De är nöjda. Färden är obeskrivligt tuff, men de är på väg till platser där de kan hitta trygghet och bygga upp sina liv igen. Det är det som driver dem – hopp.

Fråga: Hur länge arbetade du på fältet och vilken utrustning använde du?

Från slutet av augusti till mitten av september 2015 följde jag migrantströmmarna från Turkiet via Grekland, Balkan och Ungern på uppdrag av Time Magazine. Jag har fotograferat med Nikon sedan 2008 och för det här uppdraget använde jag Nikon D810 och mitt favoritobjektiv AF Nikkor 35mm f/2D.

Fråga: Vilka betänkligheter har du när du dokumenterar den här typen av känslostarka berättelser?

När en stor katastrof inträffar är journalisternas begripliga reaktion att skynda sig iväg för att hitta den mest aktuella storyn. Det har ett nödvändigt syfte – att berätta vad problemet är, vilka som påverkas och vilken hjälp som behövs. Men dessa berättelser kan också skapa avstånd.  Efter ett tag kan människor känna sig överväldigade och börja stänga av. Vissa kan till och med börja bli fientliga och fråga sig ”varför de hela tiden ska tycka synd om de där främlingarna”?

Fråga: Vad vill du att läsarna ska ta till sig av den här berättelsen?

Genom att rapportera om flyktingkrisen bidrar journalisterna till att ge migranterna en identitet. Vi hjälper till att minska uppfattningen att folkmassorna är ett ”namnlöst hot” som når Europas kust. Varje person i den här massmigrationen är en människa. De har alla sina egna berättelser och har gått igenom ett antal trauman i sina hemländer.



Lär känna Nikons andra ambassadörer