Nikon Imaging | Sverige | Europa

Bilden har vi tagit på en strand på Bali. Vi tog många bilder av solnedgången och vi hade samlat blommor som vi pyntade oss med för att fånga en riktig Balistämning.

Ge plats för äventyret

Efter en resa till Korsika med familjen bestämde sig det danska paret Lise Kryger och Peter Vejrum Terp för att satsa på en reseblogg. I dag driver de Eventyrsstyrelsen.dk där de vill inspirera andra att leva sina drömmar och ta vara på äventyren i tillvaron.

Lise Kryger och Peter Vejrum Terp har alltid älskat att resa. Men plötsligt hade livet som småbarnsföräldrar och kampen med vardagspusslet, arbete och ekonomi gjort att resorna blev allt färre.
– Vi bestämde att vi skulle ta tillbaka äventyren i våra liv och vi har försökt skapa utrymme så att vi kan resa mer, säger Lise.

Du ska vara snabb om du vill fånga en treårings glädje och entusiasm på en strand! Vi tog många bilder, men just den här fångade vår sons uttryck.

Paret bor i Århus i Danmark. Lise är utbildad grafiker och Peter arbetar med digital utveckling och marknadsföring inom resebranschen. De har båda bloggat i andra sammanhang eller varit med om att utveckla webbplatser som har fokuserat på resor. Steget att börja reseblogga själva var inte svårt.
– Det är många som tror att det är krångligt att börja blogga. Men låt inte tekniken komma i vägen, det är bara att börja. Det finns massor med hjälp på nätet om hur man gör, säger Lise Kryger.

Ett nytt steg i fotograferandet

Sedan 2016 driver paret Eventyrsstyrelsen tillsammans. I början fotograferade Lise mycket med mobiltelefonen, men nu har hon skaffat en systemkamera.
– Jag hade en systemkamera för länge sedan, men jag lärde mig aldrig att förstå hur man använder den. Bilderna blev oskarpa, färgerna var dåliga och det blev aldrig bra så jag slutade använda den. Sedan kom Iphone och det blev väldigt lätt att använda mobilen för att fotografera. Men jag hade alltid känslan av att jag saknade något. Nu har jag en Nikon D5600 och äntligen har jag hittat det jag längtat efter. Det blir otroligt bra bilder, det går att variera skärpedjupet och färgerna blir så mycket bättre än med mobilen, säger hon.

Jag tog bilden för parasollerna och stolarna skapade en så snygg färgmix med havet och himlen.

Dessutom är det enkelt att dela bilder med D5600. Tack vare funktionen SnapBridge går det snabbt att ladda upp bilderna till mobiltelefonen.
– När man resebloggar behöver man ibland få ut bilderna fort till bloggen. Det är så enkelt nu, det är bara att hålla telefonen mot kameran så är det klart, säger Lise Kryger.

”Roligare att fotografera nu”

Att gå från mobilen till en systemkamera har betytt mycket för Lises fotografiska utveckling.
– Förut fotograferade jag bara när vi reste eller vid speciella tillfällen. Nu fotograferar jag jämt. I trädgården eller när jag promenerar hem efter att ha lämnat min son i skolan. Jag tar bilder varje dag. När bilderna blir skarpa och färgerna är bra blir det mycket roligare att fotografera. Det går också bättre att komponera bilderna när jag kan variera skärpedjupet, säger hon.

Jag fångade katten som klättrade upp i äppelträdet medan jag tog bilder av äppelblommorna. Hon var snabb, men Nikon D5600 är också snabb och jag fångade henne i ett ögonblick av förundran över hennes nya utsikt över världen.

Lise Kryger har också varit med på en kurs med Nikon School. Deltagarna besökte Randers Regnskov, en djurpark där besökarna kan se tropiska djur på nära håll i en uppbyggd regnskogsmiljö.

Jag tog den här närbilden av en fågelspindel under Nikon School-kursen i Randers regnskog. Det var första gången jag fotograferade med ett makroobjektiv. Och första gången jag kom så nära en fågelspindel!

I samband med besöket fick deltagarna chans att prova olika objektiv och kameror och även ställa frågor till Nikonpersonalen om inställningar och teknik.
– Jag lärde mig jättemycket. Det var roligt att kunna fråga personalen, se hur de andra gjorde och prova sig fram själv. Jag fick prova ett makroobjektiv och det var fascinerande att se hur skärpedjupet ändras med bländarinställningarna. Jag fastnade verkligen för att fotografera med makroobjektiv. Jag visste ju att det är bra för närbilder, men jag fick också lära mig att det är jättebra till porträtt, säger Lise Kryger.

Jag gillar det enkla i en bild, när ögat får något att vila på. Röllekan skapade en fin kontrast till en blå båt på stranden och jag tycker det ger en ro och stillhet över bilden.

Sedan i våras resebloggar Lise och Peter också på engelska.
– Vi vill ju expandera och dela våra äventyr med resten av världen. Att börja skriva på engelska är en stor grej för oss och vi jobbar hårt med att översätta våra danska texter. Drömmen är ju att kunna leva på resebloggandet också, säger hon.
I sommar är det dags att resa igen. Familjen har inte riktigt bestämt destination, men det lutar åt en klassisk bilsemester.
– Vi funderar på att åka till Tjeckien, Ungern, Serbien, Montenegro och Kroatien. Vi planerar också att göra ett längre stopp på Korsika. Det kan bli en fantastisk resa, säger Lise Kryger.

Med ett makroobjektiv kan du fånga minsta färgspel, reflexer och detaljer och verkligen komma tätt inpå personligheten. Här är det min katts öga som fångade min uppmärksamhet.

Lise Krygers fototips

Lär känna din kamera och lär dig fotografera med manuella inställningar. Lär dig att förstå sambandet mellan bländare, slutartid och ISO-värde.
Ha tålamod när du fotograferar, vänta in rätt ögonblick.
Fotografera mycket och lär av dina misstag.
Börja att fotografera stilleben. Det är lättare att komma i gång med enkla motiv i början.
Fotografera i RAW-kvalitet, det ger dig bättre möjlighet att redigera bilderna i efterhand och du kan rädda enklare misstag.
Fotografera vid olika tider på dygnet. Ljuset är ofta mer spännande och färgerna rikare på morgonen strax efter soluppgången och på kvällen någon timme efter solnedgången.
Fokusera på ögat när du fotograferar människor och djur. Det ger bättre kontakt med motivet.