Förstå ditt motiv

Lär känna djuren som du fotograferar – deras vanor och personligheter. Det kan avgöra om du lyckas ta en bild när fågeln fångar sitt byte eller bara får se den flyga förbi. Var ute i naturen, gör efterforskningar och ha tålamod. Med bättre kunskap om djurens beteende kan du fånga de magiska ögonblicken.

Visa respekt

Det finns oskrivna regler för naturfotografer men respekt är viktigast av allt. Håll avståndet, tänk på säkerheten och var medveten om riskerna. Undvik helst parningssäsongen och hamna aldrig mellan en mamma och hennes ungar.

Smält in

Det är viktigt att du inte stör djuren. Därför är det avgörande att din kamera har ett tyst läge. Det gör att du smälter in och kan ta bättre bilder av djuren i deras naturliga miljö.

Dra nytta av naturen

Solen är ett av dina bästa verktyg, så se till att använda den. Min bästa fotograferingstid är i början och slutet av dagen, det som naturfotografer kallar ”golden hour”, tiden precis efter soluppgången och precis före solnedgången. Detta sammanfaller ofta med ökad aktivitet hos djuren, så det är sannolikt att du får en bra bild.

Ta god tid på dig

Naturen är oförutsägbar och samarbetar inte alltid. Mycket tur krävs också för naturfotografering. Trots dina efterforskningar kanske inte djuren befinner sig där du trodde, och då kan du ju inte fotografera dem. Tappa inte modet. Stanna upp och omvärdera vinkeln, jobba med det du har just nu eller återvänd igen nästa dag.

Välj utrustning noggrant

Var noggrann när du väljer objektiv. Tänk på hur nära du måste vara motivet. Ju längre brännvidd, desto närmare kan du komma. Ta med flera objektiv eftersom det är svårt att veta i förväg vilket som fungerar bäst vid oväntade tillfällen.