De bästa tipsen för att fånga vackra solnedgångar

Solnedgångar är ett favoritmotiv för fotografer, och det fina är att det hela tiden kommer nya skiftningar. Till och med efter att solen har gått ner bakom horisonten kan skymningsljuset ge mycket vackra resultat i ungefär ytterligare 20 minuter. Testa våra praktiska tips för hur du utnyttjar dessa magiska ögonblick.

©Neil Freeman | Nikon School

• Du kan få en föraning om en lovande solnedgång genom att studera molnen: höga, sporadiska moln med gott om utrymme mellan dem är perfekta, eftersom varje enskilt moln kommer att fånga upp ljus och färger och skapa en vacker helhet. Täckande moln är inget gott tecken! Ytterligare ett tecken på att det blir en bra solnedgång är ofta om dagen varit regnig – om regnmolnen försvinner framemot solnedgången kan du få till en riktigt bra bild.

• Du måste vara snabb när du fotograferar solnedgångar. Du har runt 20 minuter på dig och bilden kan ändras dramatiskt för varje minut beroende på hur ljuset reflekteras och dess intensitet förändras. Hemligheten är att förbereda sig i tid. Om du måste ägna tid åt att ställa in stativbenen kommer du antagligen missa de bästa ögonblicken.

• För att skapa effektfulla och dramatiska solnedgångsbilder behöver du oftast mer än bara solnedgången. Du behöver någon form av motiv i förgrunden, det kan vara former, skuggor, detaljer eller texturer. Moln och fåglar på himlen kan också skapa djup och intresse och ge bilden liv.

• I regel används en exponeringstid på över en sekund (om solen redan har dykt ner bortom horisonten) så för att undvika kameraskakningar behöver du använda ett stativ och en fjärrstyrningskabel eller kamerans självutlösare. Allteftersom ljuset minskar märker du att du behöver längre slutartider. Kontrollera bilderna på skärmen och med hjälp av histogrammet (se nedan) och öka slutartiden för nästa bild vid behov. För silhuetterade förgrundsdetaljer bör du i stället använda kortare slutartider, men ta inte med för mycket silhuetterade detaljer eftersom de i så fall kan ta över bilden med sin svärta.

• När solen fortfarande är kvar på himlen använder du bländarstyrd automatik (läge A på kameran) och automatisk ISO om du fotograferar utan stativ - då bör kameran ge dig en balanserad exponering i takt med att ljuset försvinner från himlen. Om du använder manuellt läge (läge M) vid en solnedgång, då ljuset förändras i snabb takt, måste du justera kamerainställningarna om och om igen för att bibehålla en god exponering. Detta ger mindre tid över till att utvärdera bildens ljus och komposition. Om du behöver en längre slutartid kan du antingen använda ett ND-filter (Neutral Density) eller satsa på en mindre bländare, t.ex. f/11 eller f/16. Ett lägre ISO-tal på 64 eller 100 ger också bilder av högre kvalitet och med längre slutartider.

Om du fortfarande fotograferar med läget för bländarstyrd automatik (A) när det börjat skymma eller i blå timmen, när solen väl har gått ner, kan du använda kamerans funktion för exponeringskompensation för att finjustera exponeringen och se till att den är korrekt. Alternativt kan du få total kontroll över exponeringen genom att gå över till manuellt läge (M). Då får du ännu större kontroll över slutartiden och bländarinställningarna.

För att se till att du får knivskarpa bilder i svagt ljus kan du välja mellan att använda autofokus eller manuellt fokus. Med autofokus kan du fokusera snabbare i svagt ljus med hjälp av den centrala fokuspunkten. Om du fortfarande känner att det är svårt att hitta fokus kan du växla till manuellt fokus på objektivet och kamerahuset, aktivera Livevisning och sedan antingen använda pekskärmen eller plusknappen för att förstora bilden på LCD-skärmen. Sedan kan du vrida på den manuella fokusringen tills motivet är knivskarpt. Ett tredje alternativ är att förfokusera objektivet på motivet medan det fortfarande är ljust och sedan låsa fokuseringen.

• Om du vill inkludera ljuskällor i en skymningsbild, till exempel upplysta byggnader eller gatubelysning, måste du vara noggrann med mätningen. Svagt ljus kan lura mätaren att ställa in en längre exponeringstid för att lätta upp mörka delar av motivet, men det leder till att de upplysta delarna överexponeras och blir alldeles vita (utfrätta). Använd exponeringskompensation för att lösa problemet. Du behöver antagligen underexponera om större delen av motivet är mörkt. Underexponering av solnedgångsmotiv förbättrar dessutom färgerna.

• Se till att inställningarna är korrekta genom att inte bara kontrollera bilden på LCD-skärmen utan också kontrollera histogrammet. Histogrammet är en grafisk representation av tonomfånget i en bild – en snabb analys av bilden du just tagit – och om du tagit en bild av en solnedgång kan den genast visa dig om du överexponerar och får utfrätta högdagrar. Håll utkik efter utfrätta högdagrar – en samling av ojämna toppar till höger i histogrammet. Om solen är i bild är risken stor att några högdagrar är utfrätta, men i de flesta fall är det okej, så länge större delen av histogrammets kurva är nära mitten av grafen.

• Många av råden ovan gäller också om du filmar solnedgången i stället för att fota den. Se upp för linsöverstrålning som fräter ut detaljerna om du filmar rakt mot den nedgående solen. Du kan åtgärda detta genom att välja en mindre bländare som släpper in mindre ljus och på så sätt göra motivet mörkare, eller genom att använda ett polariserande filter för att blockera överflödigt ljus eller ett diffuserande filter för att sprida ljuset. En annan metod är att utesluta solen helt och istället koncentrera dig på landskapet som lyses upp av de sista solstrålarna (detta fungerar även för stillbilder). För att få större möjligheter vid redigeringen kan du försöka få med så mycket som möjligt av båda typerna av motiv medan du fortfarande har ljuset.

Sex snabba tips

1. Använd alltid formatet RAW (NEF) när du fotograferar så att du har så mycket information som möjligt i bilden att använda under redigeringen.

2. Välj vitbalansinställning ”dagsljus” eller ”skugga” så att du kan fånga skymningshimlen i djupblått och eventuell lampbelysning i varm gul-orange. Men om du använder RAW-formatet kan du korrigera eventuella problem med vitbalansen på din dator i efterhand.

3. En allmän tumregel: Är solen fortfarande uppe? Bländarprioritering. Har solen redan gått ner? Manuell exponering.

4. Att använda blixt när du fotograferar solnedgångar kan kännas som en självklarhet, men testa att sätta ett glödlamps- eller värmefilter över blixten för ett mer naturligt utseende.

5. Använd ett graderat filter med neutral densitet (ND) och se till att få övergången i höjd med horisonten för att balansera den ljusare solnedgången och den mörkare förgrunden.

6. Om du inte är någon nattuggla så passa på att fotografera solnedgången under hösten eller vintern när de kortare dagarna gör att solen går ner så tidigt som 15:30 i Europa, beroende på hur långt norrut du bor (ju längre norrut du bor, desto tidigare går solen ner på vintern).

Artikel och bilder av Neil Freeman.