Experttips: Det NIKKOR-objektiv jag använder mest

Det NIKKOR-objektiv jag använder mest
Därför föredrar jag AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR

Artikel och bilder av Vincent Versace.

”Vi har konst för att inte dö av sanningen”

– Friedrich Nietzsche

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1 sekund, f/11, ISO 500, bländarstyrning, matrismätning. Objektiv på 48 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/10 sekund, f/4,8, ISO 200, bländarstyrning, matrismätning. Objektiv på 62 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, ¼ sekund, f/32, ISO 100, bländarstyrning, centrumvägd mätning. Objektiv på 78 mm

Packa lätt, minimera utrustningen

Alla konstnärer har sina instrument. Ett instrument som konstnären använder för att ge uttryck för sin kreativitet, oavsett om det är musikerns fysiska instrument, målarens mer metaforiska duk och pensel eller dansarens kreativa röst som förmedlas med hjälp av kroppen.

För en fotograf är det kameran och objektivet. Objektivet är penseln, kamerasensorn är duken, filen är notbladet och den slutliga bilden är symfonin.

Om jag måste att välja ett element som har definierat mina fotografiers speciella stil är det objektiven jag använder. Jag har fler objektiv än en liten kamerabutik. Av alla frågor jag får är den vanligaste inte varför jag valt att fotografera något på ett specifikt sätt utan vilken kamera, vilket objektiv och vilket f-tal jag använt. Svaret är detta: min favoritkamera är en Nikon D750 (som ersatte Nikon D610, som i sin tur ersatte D600, som i sin tur ersatte D3X) och mitt favoritobjektiv är AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR.

Det är mitt svar på frågan jag får, men det hjälper egentligen inte. Den mer specifika frågan är varför jag har börjat lita mer på ett objektiv än alla de andra. Alla objektiv har sina egna egenskaper som gör dem unika. Jag föredrar det på 28–300 mm eftersom det böjer ljuset på ett annat sätt än andra objektiv. Det är rätt val för mig utifrån mina behov för den bilden i det ögonblicket. Alla beslut om en bild, hela vägen till det slutliga framkallade fotot, måste fattas i det ögonblick då bilden fångar dig och du trycker på slutaren.

När jag inte är i studion tar jag med mig fyra kamerahus och nio objektiv ut på fältet. Jag väljer oftast objektivet på 28–300 mm av en anledning: det är ett mångsidigt objektiv. Jag kan gå från vidvinkel – 28 mm är ungefär människans grundläggande siktvinkel – till 300 mm, den utökade brännvidden, som normalt är tillräckligt nära för att man ska kunna räkna porerna i någons hud och ändå tillräckligt långt bort för att inte märkas. Det är på det avståndet man kan känna att man är iakttagen.

Jag har uppgraderat mitt kamerasystem fyra gånger men mitt förstahandsval vad gäller objektiv har förblivit detsamma. Detta är resultatet av en perfekt storm. För det första var det utvecklingen av en sensor på 24 megapixlar i ett kamerahus på 35 mm, Nikon D3X. 24 megapixlar är den magiska siffran, då får man en upplösning som klarar av konsttryck på 112 × 92 cm. För det andra var det utvecklingen av en sensor på 24 megapixlar som ger bildfiler nästan helt utan brus med höga ISO-tal. Jag har börjat lita på att jag kan fotografera med automatisk ISO på, först med Nikon D600, sedan Nikon D610 och nu D750. Jag får fantastiska bilder med mycket lite brus och mycket hög ISO. Den höga bildkvaliteten är resultatet av företagets kontinuerliga förbättringar av sensorn, plus bildprocessorn EXPEED 4 och NIKKORS användning av glas av otrolig kvalitet.

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/30 sekund, f/5,6, ISO 400, bländarstyrning, matrismätning. Objektiv på 300 mm

Som jag nämnde tidigare tror jag verkligen på metaforen med objektivet som penseln och kamerasensorn som duken. Det är därför jag tar med mig så många olika objektiv när jag ger mig ut på fältet. Även om jag har med mig alla dessa objektiv använder jag oftast det på 28–300 mm. Om, eller när, jag behöver ett objektiv som klarar av det mesta väljer jag det på 28–300 mm. Det funkar när jag inte har en aning om jag kommer behöva ett vidvinkelobjektiv eller ett teleobjektiv – vilket är mer eller mindre alla gånger jag är ute på fältet.

Anledningen till det valet är något som kallas bokeh, vilket är hur ett objektiv hanterar var fokus och oskärpa ska ligga i bilden. Detta är, enligt mig, det som är viktigast att ta hänsyn till när man väljer ett objektiv. Alla objektiv fokuserar, det är vad de gör, men vad som är viktigare är hur de olika objektiven hanterar övergången från fokus till oskärpa. Ett fotografi handlar mer om de föremål som inte är i fokus än de som är i fokus, det är objektivens fysik. Utöver att ge knivskarpt fokus skapar objektivet på 28–300 mm fantastisk bokeh, vilket är väldigt viktigt för mig. Om man kombinerar den här bokehkapaciteten med sensorer som är mer känsliga i svagt ljus, som de som används i D4S, D750 och D610, får man otroliga bilder. Sensorerna i de här kamerorna ger mig möjlighet att fånga det vackraste ljuset, otroligt svagt ljus med en bländare och slutartid som kan frysa ögonblicket. Det innebär att jag inte längre måste ha ett ljusstarkt objektiv (f/1,4, f/2,0 eller f/2,8) i svagt ljus. Jag kan välja att använda dessa objektiv på grund av deras bokeh, och det gör jag också, men jag är inte längre beroende av dem i svagt eller inget ljus.

Under mina senaste tre fotosessioner i Burma, de senaste tre i Kuba, de senaste två i Indien och i princip alla sessioner däremellan har jag använt 28–300 mm som mitt primära objektiv. Under de senaste fem åren har jag tagit fler bilder med objektivet på 28–300 mm än med något av mina andra objektiv.

Jag är aldrig bättre än ögonblicken som fångar mig, och det sker framför objektivet. Mina slutliga bilder är aldrig bättre än kvaliteten på objektivet och kamerasystemet som jag använder för att fånga ögonblicken. Bilderna jag skapar är min karriärs valuta. Jag har valt att böja ljuset främst med 28–300 mm under de senaste fem åren. Kamerahus kommer och går, men glas håller för alltid.

Artikel och bilder av Vincent Versace.