Lär dig rätt teknik till din vloggkamera och förbättra kvaliteten på dina filmer

Att få till rätt ljusinsläpp, skärpedjup och hastighet är några inställningar som har en stor betydelse för att filmernas kvalitet ska bli som bäst till din vlogg. Genom att lära sig teknikerna är det lättare att kunna bestämma uttrycket i filmen och även undvika bland annat grynighet eller suddighet i bilden.

Vår samarbetspartner och vloggare Axel Palm lär ut tre viktiga tekniker som han rekommenderar att man lär sig till sin vloggkamera. Det första är att förstå hur bländaren fungerar. Bländaren är som kamerans pupill, som vidgas vid mörker och blir mindre vid starkt ljus. Bländaren reglerar ljusinsläppet till kamerans sensor.

“Det är också det som påverkar, som du kanske sett att det är suddigt i bakgrunden jämfört med det du har fokus på. Ju mer öppen bländaren är desto ljusare blir det, men det blir också kortare skärpedjup” berättar Axel Palm. 

Bländaren kan skapa behagligt skärpedjup som skapar oskärpa i bakgrunden för att fokusera på just det du vill visa i din vlogg. 

Axel Palms andra tips är att lära sig hur slutarhastigheten fungerar. Slutarhastighet anger hur många gånger som kamerans slutare öppnar och stänger sig per sekund. Olika slutarhastigheter ger väldigt olika intryck av hur filmen blir. Det är vanligast att ha slutarhastighet 50 för vanliga filmer till din vlogg då bilden blir mer naturlig. Om du däremot viftar med din hand i filmen blir den lika suddig som i verkligheten.

“Men om man höjer slutarhastigheten så att den öppnar och stänger sig 100 gånger eller 400 gånger, blir varje bildruta väldigt skarp. Och det är vanligt i till exempel actionfilmer eller liknande som du har sett där det är viktigt att man precis ser allting som händer” beskriver han.

Slutligen berättar han om ISO som bestämmer ljuskänsligheten i kameran, det vill säga det ljus som möter kamerans sensor. Är ISO väldigt lågt blir kameran ljuskänslig då den släpper in lite ljus. Har man hög ISO släpper kameran istället in väldigt mycket ljus, dock kan bilden bli grynig om ISO-talet är för högt, något som ofta märks när man filmar i ett mörkt rum eller i utomhusmiljö med dåligt ljus.

“När jag filmar så brukar jag ha ISO på 100 till 800 och det är för att om man håller sig inom det spannet, då slipper man den här typen av grynighet. Sen är det också så att om man har en dyrare och bättre kamera med väldigt komplicerad och komplex sensor, då kan man höja ISO” avslutar han.

Med rätt inställningar för ISO kan du fånga naturligt ljus och undvika grynighet i bildkvaliteten. 

Nu återstår det bara att börja öva med din vloggkamera. Nikon har tre stycken kameror som passar utmärkt för vlogg; D5600COOLPIX B600 och COOLPIX A1000. Alla har bland annat vikbara skärmar och är SnapBridge-kompatibla, vilket oftast uppskattas av vloggare. Lycka till!