Nikon Imaging | Sverige | Europa

FOCUS STACKING FÖR DJUP OCH DETALJER I NÄRBILDER

Vi vill inte skrämma dig redan från början, men David Leaser berättade att om han slutar använda focus stacking i ungefär en vecka så måste han nästan lära sig det på nytt. Han känner stor entusiasm inför tekniken med focus stacking vid närbildsfotografering som han använde för att ta de här bilderna, men säger att det innebär många steg.

Men resultatet är värt det eftersom focus stacking löser problemet med ett begränsat skärpedjup vid makrofotografering.

David fick inspiration att prova tekniken när han kom tillbaka från Amazonfloden. Han hade fotograferat landskap innan han bytte fokus till ”det lilla ekosystemet på marken i regnskogen”. Problemet var att fånga alla detaljer och all struktur som han såg i växterna och blommorna. ”Skärpedjupet var inte tillräckligt bra vid något f-tal för att få med allt jag ville i en bild”, säger han. Han återvände hem, gjorde lite efterforskningar och hade snart listat ut den övergripande metoden och samlat in den utrustning han behövde: en D3X, ett AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED, det trådlösa närbildsblixtsystemet R1C1, en Cognisys StackShot, ett otroligt stabilt stativ och programvaran Zerene Stacker.

StackShot är en motoriserad rälsenhet som sitter ovanpå stativet och flyttar D3X och det manuellt fokuserade Micro NIKKOR 60 mm mot motivet med ett valt, förinställt intervall. David föredrar intervall på 0,3 mm eftersom han har märkt att det fungerar bäst med skärpedjupet på ett objektiv på 60 mm. D3X, kopplad till hans bärbara dator, tar en enda bild vid varje intervall. Med kameran inställd på livevisning ser David precis det som objektivet ser och kameran fångar på datorskärmen.

David ändrar inte fokus på objektivet när StackShot-enheten rör sig. Han är fast besluten att få med tillräckligt många skarpa element i bilderna så att programvaran kan kombinera dem till en slutgiltig bild. David tar normalt dussintals bilder när StackShot-enheten rör sig allt närmare blomman. Programvaran väljer sedan automatiskt de skarpaste delarna av varje bild och kombinerar dem till en enda bild.

© David Leaser

R1C1 Speedlight utlöses för varje bildram. ”Jag ställer in blixten på autoläget och tar några testbilder innan jag börjar”, säger David. ”Jag ser resultaten på datorn och kan avgöra om positionen eller utmatningen behöver ändras.” David placerar Sto-Fen Omni indirekta blixtdiffusorer på var och en av R1C1:s blixtar, för att mjuka upp ljuset. När objektivet är 7,5 cm från motivet lägger han till närbildsdiffusorer som medföljer R1C1 kit.

Ibland använder David en SB-900 för att belysa områden som närbildsblixten kanske inte kommer åt. ”Närbildssystemet är väldigt fokuserat på blomman”, säger David, ”men jag kanske behöver lägga till mer ljus på stjälken, så jag använder en SB-900 med den diffusor som medföljer den eller en LumiQuest softbox, och utlöser SB-900 med den trådlösa kontrollenheten SU-800 i kamerans tillbehörssko.”

David tar bilderna som NEF-filer och bearbetar dem sedan satsvis till TIFF-filer i Photoshop. På så sätt kan han anpassa färger och exponering där han anser att det behövs. Sedan importerar han bilderna till Zerene Stacker och programvaran gör sitt val och kombinerar de skarpa delarna. Resultaten har ett otroligt djup, en fantastisk klarhet och enastående detaljer. David har gjort canvastryck på 111 × 152 av bilderna för utställning och försäljning.

Ett sista, men otroligt viktigt, tips: blommor som är värda ansträngningen och kan få ”wow!” som reaktion. David köper sina på blomstermarknaden i Los Angeles eller odlar dem själv. Du kan hitta all maskinvara och programvara som nämns här genom att söka efter nyckelord, namn och fraser på Google. Du hittar även detaljer, riktlinjer och instruktioner för tekniken focus stacking. Men du får välja blommor helt själv.