Bokeh för nybörjare

Bokeh kommer från det japanska ordet boke (ボケ) som betyder ”oskärpa” eller ”dis” – eller boke-aji, ”egenskapen oskärpa”. Bokeh uttalas BOH-Kə eller BOH-kay.

Om du besöker webbplatser eller forum om fotografering hittar du massor av debatter om den bokeh-effekt som användarens snabba favoritobjektiv möjliggör. Det är gott om adjektiv: jämn, otrolig, fantastisk, bra, vacker, fin, elegant, enastående … men vad är egentligen bokeh?

Bokeh kan definieras som ”effekten med en mjuk, oskarp bakgrund som du får när du fotograferar ett motiv med ett snabbt objektiv och den största bländaren”. Enkelt uttryckt är bokeh den fina eller estetiska oskärpan i ett foto.

Även om bokeh faktiskt är en egenskap hos ett foto är det objektivet som används som avgör formen och storleken på den synliga bokeh-effekten. Bokeh syns normalt mer i högdagrar och påverkas av formen på objektivets bländarlameller (bländaren). Ett objektiv med rundare lameller skapar rundare, mjukare högdagrar med oskärpa. Ett objektiv med en bländare som är mer sexkantig skapar den formen i högdagrarna det fångar.

Så skapar du bokeh i dina bilder

Om du vill ha bokeh i en bild måste du använda ett snabbt objektiv – ju snabbare desto bättre. Du bör använda ett objektiv med en bländare på minst f/2,8. Snabbare bländare på f/2, f/1,8 eller f/1,4 är idealiska. Många fotografer gillar att använda snabba objektiv med fast brännvidd när de tar bilder som de vill ha synlig bokeh i.

Du bör fotografera med objektivet helt öppet, så det är bäst att använda fotograferingsläge A (bländarstyrt) eller M (manuellt). Med manuellt läge kan du välja både bländare och slutartid. Med bländarstyrt läge kan du välja f-tal (bländare) och sedan väljer kameran en lämplig slutartid för exponeringen. Du kan även använda det flexibla programmet, då kan du välja största möjliga kombination av bländare/slutartid.

Oroa dig inte om du inte äger något väldigt snabbt objektiv. Genom att öka avståndet mellan bakgrunden och motivet kan du skapa bokeh i bilder som tas med mindre bländare.

För att öka chansen att få synlig bokeh i dina bilder kan du öka avståndet mellan motivet och bakgrunden. Det kan du göra genom att minska avståndet mellan kameran och motivet. Ju grundare skärpedjup, eller ju längre bort bakgrunden är, desto mindre skarp blir den. Högdagrar som träffar bakgrunden skapar också mer synlig bokeh. Om du använder belysning bakifrån, sidobelysning eller belyser motivets hår kan bokeh-effekten bli mer tilltalande.

Porträtt är perfekta för bokeh. Bokeh syns särskilt bra i närbildsporträtt. Närbilder och makrobilder av blommor och andra föremål från naturen är också populära motiv när man vill visa bokeh. Och en grupp julljus eller andra mycket reflekterande motiv som medvetet fotograferas utanför fokus blir diffusa sfärer av glödande ljus.

Bokeh kan göra starkt upplysta foton lite mjukare. Om du använder den här tekniken för att separera motivet från bakgrunden kan du även använda en bakgrund som kanske inte är så fotogenisk. Tack vare den diffusa oskärpan hjälper den till att framhäva motivet i stället för att förminska det.

Bidrag till artikel och bilder från Jody Dole, Kristina Kurtzke, Lindsay Silverman och Paul Van Allen