5 enkla riktlinjer för fotokomposition

Du kanske inte har tänkt på det, men varje gång du lyfter kameran till ögat fattar du beslut om komposition. Enkelt uttryckt är kompositionen hur du väljer att uttrycka bilden du tänker ta. Det har skrivits många böcker om komposition. Även om det är osannolikt att två fotografer komponerar en bild av samma motiv på samma sätt finns det några grundläggande riktlinjer som kan hjälpa dig att göra dina foton intressantare och mer engagerande.

Tredjedelsregeln

Tredjedelsregeln är en guide som hjälper dig att visa upp ditt motiv på bästa sätt.

När du tittar genom sökaren eller på LCD-monitorn på kameran kan du föreställa dig ett rutnät (som när du spelar tre-i-rad) över motivet. Rutnätet delar upp bilden i nio fyrkanter, som om du tänkte dig fyra linjer som korsar varandra över det du tittar på.

Vissa kameror från Nikon har till och med ett menyalternativ som gör att du kan visa ett rutnät i sökaren (eller på skärmen). Rutnätet fungerar som en guide som hjälper dig att komponera bilden. Det syns inte i bilden när du har tagit den.

Titta på var de fyra linjerna korsar varandra. Enligt tredjedelsregeln är det i de här genomskärningspunkterna som du ska placera de viktigaste delarna i din komposition. Det ger i allmänhet en intressantare bild med mer energi.

Motivet måste inte ligga direkt på en genomskärningspunkt. Så länge det är i närheten blir bilden dynamisk och välkomponerad. Testa några olika kompositioner tills du hittar den du gillar bäst.

Samma rutnät kan hjälpa dig att hålla horisonterna jämna och de vertikala elementen raka i dina foton.

© Diane Berkenfeld

D4, objektivet AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/1 600 sek., f/4, ISO 200, centrumvägd mätning, bländarstyrning.

Här ser du rutnätsöverlägget på bilden av två inkatärnor: deras huvuden är placerade där linjerna korsar varandra enligt tredjedelsregeln.

© Diane Berkenfeld

D4, objektivet AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/1 600 sek., f/4, ISO 200, centrumvägd mätning, bländarstyrning.

Den här bilden på två inkatärnor på ett zoo är ett exempel på tredjedelsregeln.

© Diane Berkenfeld

D4, objektivet AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800 sek., f/4, ISO 200, centrumvägd mätning, bländarstyrning.

Här ser du ett rutnät som visar hur ett motiv har placerats enligt tredjedelsregeln.

© Diane Berkenfeld

D4, objektivet AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800 sek., f/4, ISO 200, centrumvägd mätning, bländarstyrning.

Den här bilden på en giraff som ligger i gräset på ett zoo är ett bra exempel på hur tredjedelsregeln bidrar till en tilltalande komposition.

Var ska jag placera horisonten i kompositionen?

De flesta bilder blir bättre om du placerar horisonten över eller under bildens mitt (inte direkt i mitten på bilden). Undantaget är när du fotograferar något som speglar sig. Då kan det fungera bra att ha horisonten mitt i eftersom det ger en jämn fördelning av elementen högst upp och längst ned i bilden – motivet ovanför mitten och spegelbilden nedanför.

© Diane Berkenfeld

D100, objektivet AF VR Zoom-NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6D ED, 1/5 sek., f/22, ISO 200, spotmätning, manuell.

När du fotograferar ett landskap kan du placera horisonten högt upp eller (som i det här fallet) långt ned av kompositionen.

© Diane Berkenfeld

D4, objektivet AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/800 sek., f/4, ISO 200, centrumvägd mätning, bländarstyrning.

Normalt sett rekommenderar vi att du placerar horisontlinjen högt upp eller långt ned, inte mitt i kompositionen. När du fotograferar ett motiv och dess spegelbild är det OK att bryta mot den här regeln.

Bli vän med kompositionen

När du fotograferar människor och djur blir det i allmänhet bäst om de tittar in i kameran. Om det händer saker i bilden bör du lämna mer utrymme på den sidan av kompositionen som det som händer rör sig mot. Det ser mer naturligt ut och ger tittaren en känsla av rörelsen i bilden och vad som ligger bakom. Placera motivet så att det är vänt mot den öppnaste ytan i bilden.

© Diane Berkenfeld

D4, objektivet AF-S NIKKOR 200-400mm f/4G ED VR II, 1/640 sek., f/4, ISO 200, centrumvägd mätning, bländarstyrning.

© Diane Berkenfeld

I den här bilden av en svart svan som glider på vattenytan är fågeln centrerad och kompositionen är inte så intressant.

© Diane Berkenfeld

Genom att beskära bilden kan vi flytta motivet högst upp till höger, vilket ger en intressantare komposition.

I den slutliga bilden vägleds tittarens öga genom kompositionen av motivet, eftersom bilden följer regeln om att lägga mer tom yta framför ett motiv. © Diane Berkenfeld

Linjer som drar in betraktaren i bilden

När du fotograferar byggnader eller andra motiv med starka linjer kan du komponera bilden så att de arkitektoniska elementen leder betraktarens öga genom fotografiet. De här linjerna kan vara huvudmotivet i bilden, eller så kan du använda dem för att leda betraktaren till ett specifikt område i fotot – en viktig fokuspunkt.

Kurvor ger också intressanta kompositioner. De leder blicken till olika delar av bilden. Kurvor kan vara huvudmotiv, eller (precis som med linjerna) ett sätt att framhäva viktiga element.

© Diane Berkenfeld

D100, objektivet AF-S VR Zoom-NIKKOR 24-120mm f/3.5-5.6G IF-ED, 1/60 sek., f/4, ISO 200, centrumvägd mätning, program.

Den här bilden är ett exempel på hur kurvor i ett motiv kan leda betraktarens öga till olika delar av kompositionen, genom att blicken följer linjerna i kurvorna.

© Diane Berkenfeld

D100, objektivet AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/90 sek., f/5, ISO 320, matrismätning, program.

Den här bilden har starka linjer som leder betraktarens öga från bildens högra kant och mot den vänstra kanten, längs med hallen.

Mönster och strukturer

Motiv med repeterande mönster kan också bli intressanta fotografier. Både naturliga och konstgjorda mönster kan bidra till en stark komposition. Du kan leta efter mönster inom element i ett motiv. Du kanske till exempel ser en låda full med äpplen och inte tänker mer på det, men om du tar en närbild på bara frukten har du fångat ett upprepande mönster av färger och former. Var även uppmärksam på avvikelser från mönstret. Tänk om äppellådan är full med röda äpplen, men någon har lagt ett gult äpple där? Nu har du en repetitiv bild där ett avbrott i mönstret (det gula äpplet) skapar en stark fokuspunkt.

Strukturer kan även vara till din fördel. Kom nära inpå, antingen genom att zooma eller genom att använda ett makroobjektiv. När du fotograferar mönster eller strukturer behöver du inte ta med hela motivet. Strukturer kan vara mjuka, som en fågels fjäderdräkt. Eller sträva, som flagnande målarfärg eller ådring i trä.

Rosten och färgflagorna på den här fiskebåten ger ett intressant perspektiv på struktur. Det starka solljuset som lyser på båten framhäver strukturen i flera lager av färgflagor och rost.

© Diane Berkenfeld

D3X, objektivet AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR, 1/200 sek., f/7,1, ISO 160, matrismätning, program.

Titta noga

Även om de flesta inte tänker på komposition när de tittar på foton kan alla avgöra om ett foto är tilltalande eller inte, även om det är svårt att sätta fingret på varför. Du kan bli bättre på komposition genom att titta på foton som tagits av fotografer du beundrar. Titta på hur de placerar sina motiv i ramen. Tänk över valet av bakgrund. Vad är med i bilden och vad har utelämnats? Titta sedan på några av dina egna foton och fundera över hur du kunde ha gjort bilden bättre genom att ändra kompositionen.

De här riktlinjerna är bara en utgångspunkt. Kom ihåg att det finns ett undantag för varje regel. Var inte rädd att göra något okonventionellt om det ger ett bättre foto.


Artikel och bilder av Diane Berkenfeld.