Min fotoutrustning

Utrustning

Att resa lätt som naturfotograf är ett skämt.
Du måste kunna förlita dig på det du har med dig.
Allt som kan gå sönder kommer att gå sönder.
Så jag reser ungefär som en rörmokare – jag försöker få med mig allt

Mina dåliga ögon behöver autofokus.
Min långsamma hjärna behöver autoexponering och automatisk vitbalans.
Mina motiv behöver ofta så många bildrutor per sekund som det går att få.
Jag har valt den bästa utrustning som går att köpa för pengar.
De vassaste, ljusstarkaste objektiven, kameror med den snabbaste och mest exakta exponeringen, de modernaste blixtarna och de snabbaste XQD-korten.
Autofokus, autoexponering, automatisk vitbalans och motordrift på allt.
Nikon D5, D500 och D810 är mirakel.
D5 och D500 exponerar med häpnadsväckande hög ISO utan att skada bilderna alls.
Snabb och exakt autofokus och enkla, intuitiva kontroller.
D810 ger i mitt tycke större tonomfång och finare detaljer än någon annan kamera över huvud taget. Du får otroligt detaljerade och färgstarka bilder med hög skärpa.
D810 är som en Hi-Res-version av D5 men ger mycket större och mer detaljerade filer, och är inte lika tung att bära. Fast fortfarande mycket stabil och robust. Dock med långsammare autofokus och färre bildrutor per sekund. Fokuspunkterna är också bättre hos D5 och D500.
Men D500 är också väldigt bra, särskilt om man ser till priset! En perfekt reservkamera eller då det är viktigt att utrustningen väger lätt. Och den ”förlänger” de långa objektiven med 1,5!

Ja, de senaste Nano-belagda Nikkor-objektiven är tunga att bära men de har en enastående skärpa och klarhet, och fokuserar otroligt snabbt. 14-24 och 24-70 VR samt Micro-Nikkor 105, 200/2, 300/2,8 VR och 600/4 VR, 800/5,6 VR, 70-200/2,8 VR och även 80-400/4,5 VR är de objektiv som har högst skärpa och ger finast resultat bland alla objektiv jag provat eller sett bilder från. Maximal skärpa. Och med D5:orna kan du till och med finjustera och kalibrera varje individuellt långt objektiv efter det individuella kamerahuset!
Det ger en skärpa i detaljerna, även för de allra längsta objektiven, som är bättre än något annat jag har upplevt.
VR, vibrationsreducering, är i de flesta fall en välsignelse.
Jag använder en vidvinkelzoom på ett hus och en telezoom på ett annat.
Ett långt teleobjektiv på ett tredje, vanligtvis med underbara 600 mm eller på senare tid ännu hellre det fantastiska 800 mm. Ett enastående användbart objektiv! Faktum är att jag kan ta bilder med hög skärpa utan stativ ända ner till 1/15 sekund, förutsatt att motivet står stilla. Tack vare VR-systemet och trots skakiga händer.
Endast Nikon originalutrustning.
ISO vanligtvis 800–8000 på D5 och något lägre på D810.
Motordrift med så många bildrutor per sekund som tekniken tillåter.
Därmed är jag redo för det mesta.

Nikons actionkameror är ett helt nytt tillskott i min väska.

Både 360 och 170 är extremt användbara. Och så mycket mer användarvänliga än motsvarande från andra märken. Att filma är kul!

Fotografens verktygslåda

Kamerautrustning:
2 Nikon D5
1 Nikon D850
1 Nikon D810
1 Nikon D500
AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR

AF-S NIKKOR 600mm f/4G ED VR

AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR
AF-S NIKKOR 300mm f/2.8G ED VR II

AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II

AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED

AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8E ED VR

AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED

AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED

AF DX Fisheye-Nikkor 10.5mm f/2.8G ED (till D500)

AF-S Teleconverters TC-14E III och TC-20E III

2 Speedlights SB-5000 och ett Project-A-Flash tele flash fresnel-lens-kit.

Kikare: Nikon High Grade 8x42HG L DCF och 10x252HG L DCF
Fieldscope: Nikon EDG Fieldscope 85 med EDG Eyepiece FEP-30W

SONY G-Series XQD-cards 64-128 Gb
Nikon Li-ion laddningsbara batterier, några Lithium AA-batterier för riktigt låga temperaturer.
Kameraväskor och -ryggsäckar från Tamrac, Mr Jan Gear och Mindshift.
Vattentäta fodral och väskor från Pelicase, Ortlieb och Mr Jan Gear.

Stativ:
6X kolfiberstativ från Gitzo (GK 5541 för tunga objektiv och GT 2531EX för vandringar och lättare jobb), med nivelleringsenhet och extra stora fötter för användning i snö och sand.
Kulhuvuden och panoreringshuvuden från Kirk och nya favoriten Uniqball.
Snabbplattor av Arca Swiss-typ och gimbalhuvud från Wimberley.
Påsar med makaroner, ris eller bönor. Självklart ekologiska!

Övrig utrustning:
Apple Mac Book Pro 15” Laptop
Tält från Hilleberg "Staika". Står emot allt, kan placeras var som helst.
Tält från Hilleberg "Kieron" 4-manna. Står emot allt men rymmer fler personer.
Sovsäck North Face "Goose Down" för vanliga resor.
Sovsäck North Face "Deep Sleep" för riktigt kalla utflykter.
Thermarest sovmadrass.
Ryggsäck Norröna "Beito". Rymmer precis allt.
Jacka och byxa från Arcteryx. Överallt. Året runt.
Dunparkas Heavy Duty "SnowGoose Expedition" från Canada Goose. För minus 30 och kallare.
Alla underkläder från svenska "Wool power". Håller både rumpa och tår varma. Bästa någonsin.

Vinterstövlar "SOREL Extreme" - Canadian Army Arctic. För minus 20 och kallare.
Vandringskängor Le Chameau (långa), Gore-Tex.
Nokian filtfodrade gummistövlar. För snöblandat, blötsnö och slask.
Gummistövlar "Wildmark". För sommarbruk.
Lundhags filtfodrade skidkängor av läder.
Inuitstövlar av sälskinn med renpäls, för minus 25 och kallare.
Fickplunta typ "Jerry Can" med fransk konjak, helst Rémy Martin eller Grönstedts Extra.